środa, 17 sierpnia 2022

Czy lotnisko w Mińsku Mazowieckim powinno obsługiwać zwykłe samoloty General Aviation?

Odpowiedź:

(..)
Na lotnisku w Mińsku Mazowieckim znajduje się 23. Baza Lotnictwa Taktycznego i w chwili obecnej nie ma planów przekształcenia tego lotniska w lotnisko cywilne. Ponadto w 2017 roku podjęto decyzję o procesie modernizacji i reaktywacji jednostki wojskowej w Nowym Mieście nad Pilicą.

Z poważaniem

 

Szymon Huptyś

Rzecznik prasowy

Ministerstwo Infrastruktury

 Pisaliśmy w tej sprawie do UMWM


Apel do władz samorządowych o trzy nowe lotniska dla Warszawy

Drodzy Państwo,
w tym momencie obecna przepustowość dróg startowych na Lotnisku Chopina jest wg doniesień mediów- już całkowicie wykorzystana. Jak podaje prasa biznesowa, przepustowość środowiskowa, dopuszczająca maksymalnie 600 operacji startów i lądowań w sezonie letnim, jest wykorzystana w niemal 100 proc. Przepustowość terminali także jest w dużej mierze wykorzystana. Także pobliski port lotniczy Modlin jest mocno obciążony ruchem i nie jest bezpiecznie tam lądować samolotami general avition, biznesowymi, sanitarnymi etc. 

Jak informują wydawcę osoby analizujące rynek lotnisk: "Ważniejszym problemem dla Warszawy jest brak lotniska GA (..) Szkolenia lotnicze odbywają nad głowami mieszkańców Bemowa a Lotnicze pogotowie ma zakaz ćwiczeń lotów nocnych."

W wielu krajach Europy gęstość lotnisk jest kilkakrotnie większa niż w Polsce. W Polsce od 1989 roku zupełnie zapomniano o znaczeniu militarnym infrastruktury lotniskowej. Lotniska podzieliły los infrastruktury kolejowej, którą zlikwidowano (z 26 tys. km linii kolejowych ostało się zaledwie 16-17 tys km). W efekcie gęstość portów lotniczych jest w Polsce ok. 6-krotnie mniejsza niż w krajach starej UE.

Wzywam do naprawy i dostosowania dla ruchu GA trzech kolejnych lotnisk dla Warszawy, które istnieją, ale np. są częściowo zniszczone, jak np. lotnisko Chrcynno koło Modlina i Nasielska. W Chrcynnie k. Warszawy znajduje się poniemieckie lotnisko należące do Aeroklubu Warszawskiego (...). W czasie II wojny światowej wybudowano na lotnisku betonowy pas startowy, który istnieje do dziś aczkolwiek ze względu na stan nie jest używany. Pas został w znacznym stopniu zniszczony po zajęciu lotniska przez Rosjan. Media informują "Choć lotnisko posiada pas betonowy, jego stan techniczny nie pozwala na wykorzystanie".

Proponuję od lat aby tego typu lotniska naprawić. Oto lista lotnisk do naprawy:


Mazowieckie Voivodeship

  1. Warszawa- Sochaczew Airport
  2. Warszawa- Mińsk Mazowiecki Airport
  3. Warszawa- Nasielsk in Chrcynno Airport

Odpowiedzi:
Przypominamy, co informowały władze województwa 2 lata temu w tej sprawie. Pytaliśmy, co z lotniskami powojskowymi i wojskowymi w Sochaczewie, Mińsku Maz., Chrcynnie (gdzie utwardzony pas startowy jest uszkodzony i nie działa) i Nowym Mieście n. Pilicą? Usiłowaliśmy dociec, czy można je dostosować do obsługi lotów biznesowych, GA, sportowych etc.? Odciążyłoby to porty na Okęciu i w Modlinie które są przepełnione ruchem.

Korespondencja z lutego 2016 r. 

Warszawa ma nadal mało portów lotniczych, obecny port lotniczy Okęcie wkrótce wyczerpie swoją przepustowośc, podobnie jak port lotniczy Modlin, który juz jest mocno wypełniony ruchem pasażerskim.

Co z planami budowy- odciążających Okęcie- portów lotniczych w Sochaczewie i w Mińsku Mazowieckim? Czy porzucono je? W obu tych miejscach znajdują się porty lotnicze. 
Co z portem lotniczym w Nowym Mieście nad Pilicą? Czy istnieją plany jego lotniczego wykorzystania?

Odpowiedź:

Na terenie województwa działał jeszcze port w Radomiu (spółka miasta Radom). Niestety, z doniesień prasowych wynika, że z powodu braku zainteresowania operatorów, loty zostały zawieszone. Po szczegółowe informacje proszę się w tej sprawie zwracać do spółki.

 

W Sochaczewie większość udziałów jest w rękach prywatnego inwestora. Nie mam aktualnych informacji na temat jego planów.

Modlińskie lotnisko jest najszybciej rozwijającym się portem lotniczym w Europie, przez co zbliża się do osiągnięcia granicy przepustowości, dlatego ma już plany rozbudowy. Już w 2018 r. znacznie powiększony terminal będzie mógł przyjmować ponad 5 mln podróżnych rocznie.

Szczegółowych informacji w tej sprawie może udzielić spółka (...)

Marta Milewska

Rzeczniczka Prasowa

Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego


Korespondencja z lipca 2016 roku:

Szanowni Państwo,
Co z planami na pasażerski port lotniczy w Sochaczewie? W weekend przyleciałem i odleciałem z portu lotniczego Orio al Serio koło Bergamo w Mediolanie, który jest trzecim portem lotniczym dla aglomeracji Mediolanu. Dlaczego aglomeracja Warszawy nie miałaby mieć 3 portów lotniczych? Jakie są powody dla których zrezygnowano z budowy portu pasażerskiego w Sochaczewie?
Pozdrawiam.


Panie Redaktorze,

 

województwo mazowieckie jest mniejszościowym udziałowcem spółki Mazowiecki Port Lotniczy Sochaczew Sp. z o.o., której celem jest utworzenie portu lotniczego na terenie obecnego lotniska wojskowego w Sochaczewie.  Utworzenie lotniska uzależnione jest jednak od przekazania terenów byłego lotniska wojskowego Sochaczew - Bielice, zgodnie z obowiązującymi obecnie przepisami, na rzecz samorządów. Pomimo wpisania tego lotniska przez rząd na listę terenów, które mogłyby być przekazane jst w celu prowadzenia lotniska cywilnego, z informacji posiadanych przez województwo wynika, że Ministerstwo Obrony Narodowej uznaje jednak ten teren za niezbędny dla potrzeb Sił Zbrojnych RP i nie może wydać pozytywnej opinii w sprawie lokalizacji lotniska cywilnego na terenie byłego lotniska Sochaczew – Balice.

 

Pozdrawiamy

Biuro Prasowe

Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego

ul. Jagiellońska 26, 03-719 Warszawa


__________________________________________________________________________

 

Merkuriusz  Polski

 

Agencja Prasowa. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz