środa, 17 sierpnia 2022

Pisaliśmy do władz Radzymina w sprawie transportu

 



---------- Forwarded message ---------
Od: Adam Fularz <Adam na s. wieczorna.pl>
Date: śr., 4 lis 2020 o 10:41
Subject: Propozycja redakcji dot. połączeń przyspieszonych do Radzymina w aglomeraji Warszawy
To: <umig na s. radzymin.pl>


do UMiG Radzymin, 

dot. 
Propozycja redakcji dot. wprowadzenia połączeń przyspieszonych do Radzymina w aglomeracji Warszawy

Szanowni Państwo, 
Przypomnę że UMWM zamawia przyspieszone pociągi regionalne na 6 głównych liniach wychodzących z Warszawy. Z Radzymina do Warszawy linia kolei ma niekorzystny przebieg- nie idzie w linii prostej, ale sporym zygzakiem. Z tej racji jako wydawca sugeruję postawienie raczej na kategorię ekspresów regionalnych, a nie SKM, jako głównego środka transportu dla mieszkańców gminy.

Pociągi do Warszawy
Mogłyby kursować ekspresy regionalne z Warszawy przez Radzymin i Tłuszcz do Łochowa, Ostrołęki czy Małkini, pomijałyby mniejsze przystanki na trasie i oferowałyby z kierunku Łochowa czy Tłuszcza do Warszawy podobny czas przejazdu jak pociągi osobowe na trasie przez Wołomin i Ząbki. Przez to nie generowałyby tak znacznych strat dla przewoźnika. 

Połączenie na południe
W przyszłości możliwe są połączenia nie tylko w kierunku Warszawy, ale też na południe czy północ. Jedno połączenie kolei regionalnej z Radzymina mogłoby kursować przez linię kolejową nr 13 do stacji Mińsk Mazowiecki, Grzebowilk i Pilawa, a dalej do Dęblina. Wymaga to rzekomo budowy dodatkowego peronu w Mińsku Mazowieckim- jest to opisane w tekście korespondencji. Możliwych jest kilka kursów dziennie w takiej relacji.

Połączenie na północ
UMiG mógłby zabiegać aby KM przedłużyły kończące bieg w Tłuszczu pociągi z kierunku Ostrołęki- przez Radzymin do Warszawy, i na tej trasie mogłyby one pomijać przystanki pośrednie. W ten sposób Radzymin odzyskałby połączenia nie tylko z Warszawą, ale i z Wyszkowem, Ostrołęką. Co najmniej rano i po południu mogłyby kursować bezpośrednie połączenia w kierunku Ostrołęki.

Połączenia na wschód
Obecnie dwa razy dziennie kursują połączenia bezpośrednie kolei mazowieckich. Autobusy szynowe spalinowe kursują bezpośrednio z Radzymina w kierunku Modlina, Nasielska. Są to jedyne połączenia regionalne z Radzymina poza kierunkiem Tłuszcz, również dwa razy dziennie. Kiedyś Koleje Mazowieckie oferowały te połączenia z Radzymina na wschód- częściej. Władze miasta powinny zabiegać aby oferta wzrosła do 3-4 par połączeń na wschód dziennie, jak w przeszłości.

Pociągi dalekobieżne i kierunek wschód
Proponuję także aby UMiG wspólnie z PKP PLK przygotowali plan przystosowania linii nr 10 przez Radzymin do kursowania pociągów pospiesznych PKP TLK. Te mogłyby zaoferować dojazd do Warszawy w czasie nawet 25 minut. Konieczne jednakże są prace na linii.

Proponuję aby: UMiG w Radzyminie wyznaczył stałego pracownika którego zadaniem będzie koordynacja projektu pt. "doprowadzenie do włączenia Radzymina w siatkę połączeń dalekobieżnych". Przez Radzymin mogą kursować składy TLK na trasie z Warszawy do Białegostoku. Kursowałyby one z Warszawy z postojem tylko w Legionowie i Radzyminie lub tylko w Radzyminie. Możliwy jest np. poranny pociąg TLK z Białegostoku do Warszawy przez Radzymin, który z Radzymina do Warszawy pojedzie w czasie 25 minut bez żadnego postoju na trasie. Przypuszczalnie pękałby on w szwach od chętnych.   

Niemniej wymaga to przebudowy geometrii zakrętów i łuków na trasie, poprawy stanu torowiska, dobudowy drugiego toru na części trasy celem poprawy jej przepustowości. Są to skomplikowane zadania które- aby się udały, trzeba zaplanować i konsekwentnie realizować. 

W przyszłości trasą przez Radzymin mogłyby kursować pociągi dalekobieżne do Ostrołęki i dalej na Mazury- wymaga to jednak konsekwentnego programu przebudowy linii jednotorowej na dwutorową na najbardziej oblężonych jej odcinkach. Prawdopodobnie odcinek z Radzymina do Wieliszewa i Legionowa musiałby z czasem być przebudowany na w całości dwutorowy. Te prace można w zasadzie już zacząć planować, zajmą one szmat lat.  

Dołączam odpowiedzi z UMWM oraz SKM. Załączam listę przystanków.

---------- Forwarded message ---------
Od: Rzecznik Prasowy <rzecznik na s. mazovia.pl>
Date: pt., 2 paź 2020 o 09:36
Subject: RE: Propozycja redakcji dot. połączeń podmiejskich w aglomeraji Warszawy
To: Adam Fularz <Adam na s. wieczorna.pl>


Spółka Koleje Mazowieckie na wniosek Organizatora publicznego transportu zbiorowego od ponad dekady uruchamia połączenia przyspieszone na 6 głównych liniach Mazowsza. Obecnie pociągami przyspieszonymi można z Warszawy dojechać do Płocka, Radomia, Ciechanowa, Skierniewic, Łukowa oraz Tłuszcza. Flagowe pociągi Spółki, takie jak „Radomiak”, „Mazovia”, „Wiedenka” czy „Łukowianka” zestawione z 6/7 wagonów piętrowych zapewniają dojazd do pracy w Warszawie oraz powrót do domu tysiącom osób korzystających regularnie z publicznego transportu zbiorowego. Przejazdy pociągami o ograniczonej liczbie zatrzymań cieszą się niesłabnącym popytem (przy ograniczeniach podaży miejsc związanych z trwającą pandemią COVID-19) wśród podróżnych na ten rodzaj usługi, a kolejne zakończone modernizacje infrastruktury kolejowej na terenie województwa mazowieckiego umożliwiają dalszy rozwój siatki połączeń tego segmentu przewozu.

Uruchomienie połączeń przyspieszonych zgodnie z Pańską propozycją wymaga przede wszystkim zakończenia procesów inwestycyjnych związanych z modernizacją linii kolejowych nr 12 na odcinku Skierniewice – Pilawa przez zarządcę infrastruktury kolejowej PKP Polskie Linie Kolejowe, wybudowania dodatkowego peronu w Mińsku Mazowieckim, umożliwiającego obsługę podróżnych z kierunku Pilawy (zjazd łącznicą z linii nr 13, na obecną chwilę z uwagi na układ torowy stacji Mińsk Mazowiecki wyklucza taką możliwość), a także wykonania badań transportowych związanych z określeniem zapotrzebowania na szybki transport pomiędzy Górą Kalwarią, a Mińskiem Mazowieckim.

Ponadto, w Pańskiej propozycji oferty przewozowej pewne wątpliwości budzi pomijanie stacji Pilawa, która z uwagi na swój charakter (stacja węzłowa), stanowi potencjalny generator ruchu dla mieszkańców powiatu garwolińskiego i okolic.

Niewykluczone, że w przyszłości możliwe jest uruchomienie połączeń regionalnych, obsługujących  m.in. przystanek Grzebowilk, pod warunkiem budowy dodatkowych przystanków (np. Sufczyn i Lubice) na linii nr 13 oraz wspominanego peronu w Mińsku Mazowieckim (w roku 2019 prowadzona była korespondencja pomiędzy Urzędem Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego w Warszawie, a PKP PLK z dotycząca możliwości wybudowania infrastruktury punktowej na linii nr 13 i peronu w Mińsku Mazowieckim).

 

 

Marta Milewska

Rzecznik Prasowy

Zastępca Dyrektora Kancelarii Marszałka

ds. Komunikacji Zewnętrznej

Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego w Warszawie

ul. Jagiellońska 26, 03-719 Warszawa

(..)

Pytanie redakcji:


From: Adam Fularz 
Sent: Sunday, September 27, 2020 8:55 PM
To: Rzecznik Prasowy 
Subject: Propozycja redakcji dot. połączeń podmiejskich w aglomeraji Warszawy

 

do UMWM

Szanowni Państwo,


Przez lata dojeżdżałem ekspresem regionalnym linii RE1 znad polskiej granicy, ze stacji Frankfurt nad Odrą, do Berlina. Myślę że jechałem co najmniej kilkaset razy tym pociągiem, jeśli nie więcej. Po polskiej stronie granicy w ogóle całkowicie brak jest tego typu oferty przewozowej. A przecież jest ona podstawą komunikacji regionalnej w okolicy po stronie niemieckiej, gdzie mieszkałem. Polska nadal drastycznie różni się od krajów Europy Zachodniej.

 

Proponuję takie same rozwiązania jak na liniach kolejowych po stronie niemieckiej w przypadku połączenia koleją woj.mazowieckiego. Proponuję (...)

Proponowałem już kiedyś by wprowadzić w Państwa regionie Europy - podobną ofertę przewozową jak w przypadku krajów Europy Zachodniej. 

 

Poniżej opisaną linią RE1 regularnie dojeżdżam z Zielonej Góry przez Frankfurt nad Odrą gdzie wsiadam do RE1 w kierunku do Berlina. Obecnie kursuje ona co 30 minut w ciągu dnia, początkowo kursowała dość rzadko.

 

 

Ekspresem do pracy

Za Odrą i Nysą Łużycką kolejnym filarem przemian na kolei, obok zwiększania liczby połączeń, było postawienie na kompleksową ofertę szybkich połączeń ponadlokalnych. W 1994 r. koleje niemieckie Deutsche Bahn wprowadziły nową kategorię pociągów: Regional-Express (RE). Wprowadzenie do sieci kolejowej szybkich połączeń regionalnychpod wyraźną i dziś już bardzo mocno rozpoznawalną marką Regional-Express miało na celu skrócenie długości przejazdu na trasach regionalnych w newralgicznym czasie, gdy w zachodniej części Niemiec istniała już imponująca sieć autostrad, indywidualny transport samochodowy był w rozkwicie, zaś na terenie byłego NRD po zjednoczeniu kraju rozbudowa sieci drogowej wkraczała w decydującą fazę i samochód stawał się powszechnym dobrem.

 

Połączenia przyspieszone, rozpoczynając funkcjonowanie pod marką Regional-Express, zmieniły w połowie lat 90. filozofię obsługi niemieckich linii regionalnych, która wcześniej, jak do dzisiaj ma to miejsce w Polsce, opierała się na pociągach zatrzymujących się na wszystkich napotkanych stacjach i przystankach, co uniemożliwiało kolei zaoferowanie długości podróży konkurencyjnej wobec samochodów mknących po sieci bezpłatnych autostrad, coraz głębiej penetrującej republikę federalną. Założeniem połączeń Regional-Express było zapewnienie pasażerom bezpośredniego dojazdu z miast na peryferiach danego regionu do samego centrum metropolii – z liczbą postojów ograniczoną tylko do większych miejscowości.

 

Nie mniej ważne było założenie, że pociągi Regional-Express mają stanowić rozwinięcie istniejącej oferty przewozowej, a więc nie mogą wyprzeć dotychczas kursujących, często zatrzymujących się pociągów lokalnych, skutkowałoby to bowiem ograniczeniem dostępu do kolei dla pasażerów z mniejszych przystanków. Pociągi Regional-Express miały ponadto zaspokajać zróżnicowane potrzeby mobilności, a więc zgodnie z rozkładem cyklicznym kursować regularnie od rana do wieczora – co 1–2 godziny. Ważną zasadą funkcjonowania Regional-Express jest obowiązywanie w nich taryfy typowej dla połączeń regionalnych – bez żadnych dopłat.
Z czasem zmodyfikowano podejście do trasowania połączeń Regional-Express i zaczęto coraz częściej sięgać po rozwiązanie hybrydowe. Na wybranym odcinku pociąg RE zatrzymuje się na wszystkich napotkanych stacjach i przystankach (obejmując na tym odcinku także funkcję pociągu lokalnego), by następnie kolejną część swojej trasy pokonać z minimalną liczbą postojów. Dzięki temu mieszkańcy wielu wsi oraz małych miasteczek, rozsianych również po peryferiach niemieckich landów, uzyskali szybkie i bezpośrednie połączenia z centrami największych metropolii.
Jako pierwsze z dziesiątek połączeń Regional-Express, kursujących dziś na terenie całych Niemiec, uruchomiona została przed 20 laty linia RE na 253-kilometrowej trasie Magdeburg – Brandenburg nad Hawelą – Poczdam – Berlin – Frankfurt nad Odrą – Eisenhüttenstadt. Połączenie zapewniło mieszkańcom brandenburskich miast i miasteczek możliwość bezpośredniego dojazdu do dworców Zoologischer Garten, Friedrichstrasse czy Alexanderplatz, położonych w samym centrum Berlina. Według danych podawanych przez „Allianz pro Schiene” w 1994 r. z pociągów linii RE1 korzystało dziennie 8,7 tys. pasażerów. Do 2013 r. dobowa liczba podróżujących pociągami RE kursującymi między Magdeburgiem a Eisenhüttenstadt wzrosła do 49 tys.

 

Wynoszący prawie 500% wzrost przewozów w przypadku linii RE1 pokazuje, że pasażerowie chętnie przesiadają się do pociągów. Pod warunkiem, że kolej zapewni atrakcyjną, ale także stabilną ofertę, pozbawioną ciągłych komunikatów o „skróceniu relacji”, „zawieszeniu pociągu” czy „ograniczeniu terminów kursowania”. Ewentualny brak stabilności, który w przypadku linii RE1 miał jednak miejsce, może wyrażać się co najwyżej w uruchomieniu dodatkowych pociągów dogęszczających częstotliwość w godzinach szczytu (z 60 do 30 minut) czy w wydłużeniu kursowania na godziny późnowieczorne, a nawet nocne.

 

wg http://nowyobywatel.pl/2015/11/24/pociag-do-pasazera/

Załącznik: opis przystanków:

 

Proponuję wprowadzenie kolei regionalnej i przystanków osobowych na istniejącej linii kolejowej Tłuszcz- Radzymin. Zadanie to realizacja pomysłu polegającego na włączeniu w sieć kolei dodatkowych przystanków i stacji kolejowych wokół Warszawy.


Proponowane przystanki:
(patrząc od stacji Radzymin w stronę Tłuszcza)

- z Warszawy Wsch. z pominięciem stacji pośrednich do Legionowa

-Legionowo Piaski

-Nieporęt

-Radzymin Gł.- dotychczasowy przystanek końcowy SKM

-Radzymin Wyszyńskiego- nowy przystanek (stanowisko UMiG dodano poniżej listu)

-Stary Dybów

-Emilianów- Wola Rasztowska- nowy przystanek (List z UMIG: "Przystanek powinien znajdować się na skrzyżowaniu ulic Objazdowej i Węgrzyna w pobliżu hal produkcyjnych i miejscowości oraz trasy S8 – wówczas ma szansę pełnić istotną rolę pasażerską.")

-Krusze

- nowy przystanek SKM w Tłuszczu przy ulicy Młodzieńczej, Wesołej.


Opis historii linii.

  •  Linię w pełni wybudowano wybudowano razem z odcinkiem Wieliszew - Tłuszcz linii nr 10, który do użytku został oddany w 1936 roku. Obecnie jest to linia nr 10 Legionowo – Tłuszcz.


Stanowisko UMiG

W przypadku wydłużenia linii SKM S9 do Radzymina i dalej Tłuszcza, z pewnością powstałaby potrzeba budowy przystanków kolejowych na linii nr 10 i gmina Radzymin na współpracę z PKP PLK jest otwarta.

Budowa nowego przystanku w Starym Dybowie jest niewątpliwa. Do analizy pozostaje czy właściwą lokalizacją jest przystanek w okolicy Wyszyńskiego w Radzyminie, dynamiczniej rozwijającą się częścią Radzymina są np. okolice ulicy Akacjowej i Kolonia pod lasem.

 

Z punktu widzenia realizacji przystanku przesiadkowego znacznie lepszą w moim przekonaniu lokalizacją jest pogranicze Emilianowa i Woli Rasztowskiej. W Emilianowie powstają liczne zakłady logistyczne, które już w tej chwili posiadają niemal 1000 pracowników, a planowane inwestycje zwielokrotnią tą liczbę. Przystanek kolejowy w tym miejscu pozwoliłby na dojazd bez użycia auta mieskzańcom powiatu legionowskiego oraz Warszawy a z uwagi na bliskość S8 byłby też punktem przesiadkowym s trasy do kolei.

 

Pozdrawiam,

Krzysztof Chaciński


(otrzymano jako email)

--

opr. AF dla 



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz