Od: Adam Fularz <Adam na s. wieczorna.pl>
Date: śr., 4 lis 2020 o 10:41
Subject: Propozycja redakcji dot. połączeń przyspieszonych do Radzymina w aglomeraji Warszawy
To: <umig na s. radzymin.pl>
Pociągi do Warszawy
Mogłyby kursować ekspresy regionalne z Warszawy przez Radzymin i Tłuszcz do Łochowa, Ostrołęki czy Małkini, pomijałyby mniejsze przystanki na trasie i oferowałyby z kierunku Łochowa czy Tłuszcza do Warszawy podobny czas przejazdu jak pociągi osobowe na trasie przez Wołomin i Ząbki. Przez to nie generowałyby tak znacznych strat dla przewoźnika.
Od: Rzecznik Prasowy <rzecznik na s. mazovia.pl>
Date: pt., 2 paź 2020 o 09:36
Subject: RE: Propozycja redakcji dot. połączeń podmiejskich w aglomeraji Warszawy
To: Adam Fularz <Adam na s. wieczorna.pl>
Spółka Koleje Mazowieckie na wniosek Organizatora publicznego transportu zbiorowego od ponad dekady uruchamia połączenia przyspieszone na 6 głównych liniach Mazowsza. Obecnie pociągami przyspieszonymi można z Warszawy dojechać do Płocka, Radomia, Ciechanowa, Skierniewic, Łukowa oraz Tłuszcza. Flagowe pociągi Spółki, takie jak „Radomiak”, „Mazovia”, „Wiedenka” czy „Łukowianka” zestawione z 6/7 wagonów piętrowych zapewniają dojazd do pracy w Warszawie oraz powrót do domu tysiącom osób korzystających regularnie z publicznego transportu zbiorowego. Przejazdy pociągami o ograniczonej liczbie zatrzymań cieszą się niesłabnącym popytem (przy ograniczeniach podaży miejsc związanych z trwającą pandemią COVID-19) wśród podróżnych na ten rodzaj usługi, a kolejne zakończone modernizacje infrastruktury kolejowej na terenie województwa mazowieckiego umożliwiają dalszy rozwój siatki połączeń tego segmentu przewozu.
Uruchomienie połączeń przyspieszonych zgodnie z Pańską propozycją wymaga przede wszystkim zakończenia procesów inwestycyjnych związanych z modernizacją linii kolejowych nr 12 na odcinku Skierniewice – Pilawa przez zarządcę infrastruktury kolejowej PKP Polskie Linie Kolejowe, wybudowania dodatkowego peronu w Mińsku Mazowieckim, umożliwiającego obsługę podróżnych z kierunku Pilawy (zjazd łącznicą z linii nr 13, na obecną chwilę z uwagi na układ torowy stacji Mińsk Mazowiecki wyklucza taką możliwość), a także wykonania badań transportowych związanych z określeniem zapotrzebowania na szybki transport pomiędzy Górą Kalwarią, a Mińskiem Mazowieckim.
Ponadto, w Pańskiej propozycji oferty przewozowej pewne wątpliwości budzi pomijanie stacji Pilawa, która z uwagi na swój charakter (stacja węzłowa), stanowi potencjalny generator ruchu dla mieszkańców powiatu garwolińskiego i okolic.
Niewykluczone, że w przyszłości możliwe jest uruchomienie połączeń regionalnych, obsługujących m.in. przystanek Grzebowilk, pod warunkiem budowy dodatkowych przystanków (np. Sufczyn i Lubice) na linii nr 13 oraz wspominanego peronu w Mińsku Mazowieckim (w roku 2019 prowadzona była korespondencja pomiędzy Urzędem Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego w Warszawie, a PKP PLK z dotycząca możliwości wybudowania infrastruktury punktowej na linii nr 13 i peronu w Mińsku Mazowieckim).
Marta Milewska
Rzecznik Prasowy
Zastępca Dyrektora Kancelarii Marszałka
ds. Komunikacji Zewnętrznej
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego w Warszawie
ul. Jagiellońska 26, 03-719 Warszawa
(..)
Pytanie redakcji:
From: Adam Fularz
Sent: Sunday, September 27, 2020 8:55 PM
To: Rzecznik Prasowy
Subject: Propozycja redakcji dot. połączeń podmiejskich w aglomeraji Warszawy
do UMWM
Szanowni Państwo,
Przez lata dojeżdżałem ekspresem
Proponuję takie same rozwiązania jak na liniach kolejowych po stronie niemieckiej w przypadku połączenia koleją woj.mazowieckiego. Proponuję (...)
Proponowałem już kiedyś by wprowadzić w Państwa regionie Europy - podobną ofertę przewozową jak w przypadku krajów Europy Zachodniej.
Poniżej opisaną linią RE1 regularnie dojeżdżam z Zielonej Góry przez Frankfurt nad Odrą gdzie wsiadam do RE1 w kierunku do Berlina. Obecnie kursuje ona co 30 minut w ciągu dnia, początkowo kursowała dość rzadko.
Ekspresem do pracy
Za Odrą i Nysą Łużycką kolejnym filarem przemian na kolei, obok zwiększania liczby połączeń, było postawienie na kompleksową ofertę szybkich połączeń ponadlokalnych. W 1994 r. koleje niemieckie Deutsche Bahn wprowadziły nową kategorię pociągów: Regional-Express (RE). Wprowadzenie do sieci kolejowej szybkich połączeń regionalnychpod
wyraźną i dziś już bardzo mocno rozpoznawalną marką Regional-Express miało na celu skrócenie długości przejazdu na trasach regionalnych w newralgicznym czasie, gdy w zachodniej części Niemiec istniała już imponująca sieć autostrad, indywidualny transport samochodowy był w rozkwicie, zaś na terenie byłego NRD po zjednoczeniu kraju rozbudowa sieci drogowej wkraczała w decydującą fazę i samochód stawał się powszechnym dobrem.
Połączenia przyspieszone, rozpoczynając funkcjonowanie pod marką Regional-Express, zmieniły w połowie lat 90. filozofię obsługi niemieckich linii regionalnych, która wcześniej, jak do dzisiaj ma to miejsce w Polsce, opierała się na pociągach zatrzymujących się na wszystkich napotkanych stacjach i przystankach, co uniemożliwiało kolei zaoferowanie długości podróży konkurencyjnej wobec samochodów mknących po sieci bezpłatnych autostrad, coraz głębiej penetrującej republikę federalną. Założeniem połączeń Regional-Express było zapewnienie pasażerom bezpośredniego dojazdu z miast na peryferiach danego regionu do samego centrum metropolii – z liczbą postojów ograniczoną tylko do większych miejscowości.
Nie mniej ważne było założenie, że pociągi Regional-Express mają stanowić rozwinięcie istniejącej oferty przewozowej, a więc nie mogą wyprzeć dotychczas kursujących, często zatrzymujących się pociągów lokalnych, skutkowałoby to bowiem ograniczeniem dostępu do kolei dla pasażerów z mniejszych przystanków. Pociągi Regional-Express miały ponadto zaspokajać zróżnicowane potrzeby mobilności, a więc zgodnie z rozkładem cyklicznym kursować regularnie od rana do wieczora – co 1–2 godziny. Ważną zasadą funkcjonowania Regional-Express jest obowiązywanie w nich taryfy typowej dla połączeń regionalnych – bez żadnych dopłat.
Z czasem zmodyfikowano podejście do trasowania połączeń Regional-Express i zaczęto coraz częściej sięgać po rozwiązanie hybrydowe. Na wybranym odcinku pociąg RE zatrzymuje się na wszystkich napotkanych stacjach i przystankach (obejmując na tym odcinku także funkcję pociągu lokalnego), by następnie kolejną część swojej trasy pokonać z minimalną liczbą postojów. Dzięki temu mieszkańcy wielu wsi oraz małych miasteczek, rozsianych również po peryferiach niemieckich landów, uzyskali szybkie i bezpośrednie połączenia z centrami największych metropolii.
Jako pierwsze z dziesiątek połączeń Regional-Express, kursujących dziś na terenie całych Niemiec, uruchomiona została przed 20 laty linia RE na 253-kilometrowej trasie Magdeburg – Brandenburg nad Hawelą – Poczdam – Berlin – Frankfurt nad Odrą – Eisenhüttenstadt. Połączenie zapewniło mieszkańcom brandenburskich miast i miasteczek możliwość bezpośredniego dojazdu do dworców Zoologischer Garten, Friedrichstrasse czy Alexanderplatz, położonych w samym centrum Berlina. Według danych podawanych przez „Allianz pro Schiene” w 1994 r. z pociągów linii RE1 korzystało dziennie 8,7 tys. pasażerów. Do 2013 r. dobowa liczba podróżujących pociągami RE kursującymi między Magdeburgiem a Eisenhüttenstadt wzrosła do 49 tys.
Wynoszący prawie 500% wzrost przewozów w przypadku linii RE1 pokazuje, że pasażerowie chętnie przesiadają się do pociągów. Pod warunkiem, że kolej zapewni atrakcyjną, ale także stabilną ofertę, pozbawioną ciągłych komunikatów o „skróceniu relacji”, „zawieszeniu pociągu” czy „ograniczeniu terminów kursowania”. Ewentualny brak stabilności, który w przypadku linii RE1 miał jednak miejsce, może wyrażać się co najwyżej w uruchomieniu dodatkowych pociągów dogęszczających częstotliwość w godzinach szczytu (z 60 do 30 minut) czy w wydłużeniu kursowania na godziny późnowieczorne, a nawet nocne.
Załącznik: opis przystanków:
Proponuję wprowadzenie kolei regionalnej i przystanków osobowych na istniejącej linii kolejowej Tłuszcz- Radzymin. Zadanie to realizacja pomysłu polegającego na włączeniu w sieć kolei dodatkowych przystanków i stacji kolejowych wokół Warszawy.
Proponowane przystanki:
(patrząc od stacji Radzymin w stronę Tłuszcza)
-Legionowo Piaski
-Nieporęt
-Radzymin Gł.- dotychczasowy przystanek końcowy SKM
-Radzymin Wyszyńskiego- nowy przystanek (stanowisko UMiG dodano poniżej listu)
-Stary Dybów
-Emilianów- Wola Rasztowska- nowy przystanek (List z UMIG: "Przystanek powinien znajdować się na skrzyżowaniu ulic Objazdowej i Węgrzyna w pobliżu hal produkcyjnych i miejscowości oraz trasy S8 – wówczas ma szansę pełnić istotną rolę pasażerską.")
-Krusze
- nowy przystanek SKM w Tłuszczu przy ulicy Młodzieńczej, Wesołej.
Opis historii linii.
- Linię w pełni wybudowano wybudowano razem z odcinkiem Wieliszew - Tłuszcz linii nr 10, który do użytku został oddany w 1936 roku. Obecnie jest to linia nr 10 Legionowo – Tłuszcz.
Stanowisko UMiG
W przypadku wydłużenia linii SKM S9 do Radzymina i dalej Tłuszcza, z pewnością powstałaby potrzeba budowy przystanków kolejowych na linii nr 10 i gmina Radzymin na współpracę z PKP PLK jest otwarta.
Budowa nowego przystanku w Starym Dybowie jest niewątpliwa. Do analizy pozostaje czy właściwą lokalizacją jest przystanek w okolicy Wyszyńskiego w Radzyminie, dynamiczniej rozwijającą się częścią Radzymina są np. okolice ulicy Akacjowej i Kolonia pod lasem.
Z punktu widzenia realizacji przystanku przesiadkowego znacznie lepszą w moim przekonaniu lokalizacją jest pogranicze Emilianowa i Woli Rasztowskiej. W Emilianowie powstają liczne zakłady logistyczne, które już w tej chwili posiadają niemal 1000 pracowników, a planowane inwestycje zwielokrotnią tą liczbę. Przystanek kolejowy w tym miejscu pozwoliłby na dojazd bez użycia auta mieskzańcom powiatu legionowskiego oraz Warszawy a z uwagi na bliskość S8 byłby też punktem przesiadkowym s trasy do kolei.
Pozdrawiam,
Krzysztof Chaciński
(otrzymano jako email)
--
opr. AF dla
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz