do UM Mińsk Mazowiecki
do Radnych Miasta
dot.
Propozycja redakcji dot. przebudowy stacji Mińsk Maz. w cztero- lub pięciokierunkowy węzeł kolejowy
Szanowni Państwo,
Przypomnę że stacja Mińsk jest już czterokierunkowym węzłem, a nawet jest to węzeł pięciokierunkowy dodając bocznicę na lotnisko. Niestety, na trzech z pięciu kierunków tras kolei pociągi nie kursują.
Wnoszę do UM w Mińsku o wyznaczenie stałego koordynatora projektu wznowienia ruchu kolejowego z Mińska w kierunku Stanisławowa, Pustelnika, Arynowa, Pilawy, Grzebowilku, Bud Janowskich etc. Niestety, na stacji w Mińsku brakuje peronu pasażerskiego a w zasadzie dwóch peronów pasażerskich, jeśli ruch na dodatkowych trzech liniach miałby ruszyć w pełni.
Pociągi do Radzymina i Legionowa
UMWM zamawia pociągi regionalne na 2 głównych liniach wychodzących z Mińska- do Siedlec i Warszawy. Inne trzy linie pasażerskie wyłączono z ruchu. Z czasem usunięto ich infrastrukturę przystanków osobowych, np. nie ma już peronu w Grzebowilku czy Stanisławowie.
Z Legionowa i Radzymina do Mińska Maz. linia kolei ma niekorzystny przebieg- nie idzie w linii prostej, ale sporym zygzakiem bo konieczna jest zmiana kierunku ruchu, ale to nie stanowi problemu. Z tej racji jako wydawca sugeruję kursy poc. regionalnych, albo nawet SKM, jako głównego środka transportu dla mieszkańców gminy na odcinku Mińsk Maz.- Arynów- Pustelnik- Radzymin- Legionowo.
Mogłyby kursować ekspresy regionalne z Mińska przez Radzymin i Tłuszcz do Łochowa, Ostrołęki czy Małkini, pomijałyby mniejsze przystanki na trasie i oferowałyby z kierunku Łochowa czy Tłuszcza do Mińska dużo szybszy czas przejazdu jak pociągi osobowe na trasie przez Wołomin i Ząbki z przesiadką w Rembertowie.
Mogłyby kursować ekspresy regionalne z Mińska przez Radzymin i Tłuszcz do Łochowa, Ostrołęki czy Małkini, pomijałyby mniejsze przystanki na trasie i oferowałyby z kierunku Łochowa czy Tłuszcza do Mińska dużo szybszy czas przejazdu jak pociągi osobowe na trasie przez Wołomin i Ząbki z przesiadką w Rembertowie.
Połączenie na południe
W przyszłości możliwe są połączenia nie tylko w kierunku Warszawy, ale też na południe czy północ. Jedno połączenie kolei regionalnej mogłoby kursować przez linię kolejową nr 13 ze stacji Mińsk Mazowiecki przez Grzebowilk i Pilawa, a dalej do Dęblina. Wymaga to budowy dodatkowego peronu w Mińsku Mazowieckim- jest to opisane w tekście korespondencji. Możliwych jest kilka kursów dziennie w takiej relacji.
Połączenie na północ
UM mógłby zabiegać aby KM przedłużyły kończące bieg w Tłuszczu pociągi z kierunku Ostrołęki- przez Mińsk Maz. do Warszawy, i na tej trasie mogłyby one pomijać przystanki pośrednie. W ten sposób Mińsk Maz. odzyskałby połączenia nie tylko z Warszawą, ale i z Wyszkowem, Ostrołęką. Co najmniej rano i po południu mogłyby kursować bezpośrednie połączenia z Mińska Maz. w kierunku Ostrołęki.
Połączenia na wschód, kierunek Janowa
Wokół Mińska użytkuje się składy spalinowe w ruchu podmiejskim. Obecnie dwa razy dziennie kursują połączenia bezpośrednie kolei mazowieckich spalinowym szynobusem z Tłuszcza. Autobusy szynowe spalinowe kursują bezpośrednio z Tłuszcza i Radzymina w kierunku Modlina, Nasielska.
Proponuję aby te jedyne spalinowe połączenia regionalne z Tłuszcza, przedłużyć dwa-trzy razy dziennie z Tłuszcza do Mińska, a z Mińska bocznicą w kierunku lotniska wojskowego. Jest to trzecia z relacji podmiejskiej kolei wychodzącej z Mińska. Dodanoby przystanki:
- Budy Janowskie
- Dziękowizna
- Wyględówka
- -z czasem odbudowanoby końcowy fragment bocznicy od trójkątu manewrowego do Janowa.
Władze miasta powinny zabiegać aby oferta wzrosła do 3-6 par połączeń dziennie w kierunku na wschód, do Janowa.
Pociągi dalekobieżne i kierunek wschód
Proponuję także aby UM wspólnie z PKP PLK przygotowali plan przystosowania linii nr 13 przez Mińsk do kursowania pociągów pospiesznych PKP TLK. Te mogłyby zaoferować dojazd do Lublina z Mińska w czasie nawet 1 godzina 25 minut. Konieczne jednakże są prace na linii oraz budowa peronu czy dwóch w Mińsku. Pociągi z Warszawy do Lublina p. Mińsk musiałyby zmienić w Mińsku kierunek ruchu, aby obsłużyć dworzec w centrum miasta zamiast go ominąć już istniejącą łącznicą. Niestety, brak jest infrastruktury w postaci peronu. Sprawa od wielu lat nie posuwa się naprzód.
Proponuję aby: UM w Mińsku wyznaczył stałego pracownika którego zadaniem będzie koordynacja projektu pt. "doprowadzenie do włączenia 3 linii kolei z Mińska Maz. siatkę połączeń regio/ dalekobieżnych". Przez Mińsk mogą kursować składy TLK na trasie z Warszawy do:
- Lublina,
- Białegostoku,
- Zamościa
- Rzeszowa
Kursowałyby one z Warszawy z postojem tylko w Mińsku i Tłuszczu lub tylko w Mińsku. W tym celu zbudowanoby nowy peron przy ulicy Warszawskiej, nosiłby on nazwę np. Mińsk Wschód. Pociągi wjeżdżałyby łącznicą na linię nr 13 i zmieniałyby kierunek na stacji Mińsk. Maz. Południowy, zatrzymywałyby się na stacji Mińsk Mazowiecki ul. Warszawska, i kontynuowałyby linią nr 13 w kierunku Białegostoku. Tak samo mogłyby- ze zmianą kierunku- kursować składy w relacji z Warszawy do Ostrołęki p. Mińsk Maz.
Możliwy jest np. poranny pociąg TLK z Białegostoku do Warszawy przez Mińsk ul. Warszawska.
Niemniej wymaga to przebudowy geometrii zakrętów i łuków na trasie, poprawy stanu torowiska, dobudowy drugiego toru na części trasy celem poprawy jej przepustowości. Są to skomplikowane zadania które- aby się udały, trzeba zaplanować i konsekwentnie realizować.
W przyszłości trasą przez Mińsk mogłyby kursować pociągi dalekobieżne do Ostrołęki i dalej na Mazury- wymaga to jednak konsekwentnego programu przebudowy linii nr 13- jednotorowej na dwutorową na najbardziej oblężonych jej odcinkach.
opr.
Adam Fularz
Redakcja: Dolina Ziel. 24a, 65-154 Ziel. Góra
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz