Redakcja serwisu otrzymała list z UMWM:
From: Rzecznik Prasowy <rzecznik na s. mazovia.pl>
Date: Fri, Oct 2, 2020 at 9:37 AM
Subject: RE: Propozycja redakcji dot. połączeń podmiejskich w aglomeracji Warszawy
To: Adam Fularz <Adam na serw. wieczorna.pl>
Spółka Koleje Mazowieckie na wniosek Organizatora publicznego transportu zbiorowego od ponad dekady uruchamia połączenia przyspieszone na 6 głównych liniach Mazowsza. Obecnie pociągami przyspieszonymi można z Warszawy dojechać do Płocka, Radomia, Ciechanowa, Skierniewic, Łukowa oraz Tłuszcza. Flagowe pociągi Spółki, takie jak „Radomiak”, „Mazovia”, „Wiedenka” czy „Łukowianka” zestawione z 6/7 wagonów piętrowych zapewniają dojazd do pracy w Warszawie oraz powrót do domu tysiącom osób korzystających regularnie z publicznego transportu zbiorowego. Przejazdy pociągami o ograniczonej liczbie zatrzymań cieszą się niesłabnącym popytem (przy ograniczeniach podaży miejsc związanych z trwającą pandemią COVID-19) wśród podróżnych na ten rodzaj usługi, a kolejne zakończone modernizacje infrastruktury kolejowej na terenie województwa mazowieckiego umożliwiają dalszy rozwój siatki połączeń tego segmentu przewozu.
Uruchomienie połączeń przyspieszonych zgodnie z Pańską propozycją wymaga przede wszystkim zakończenia procesów inwestycyjnych związanych z modernizacją linii kolejowych nr 12 na odcinku Skierniewice – Pilawa przez zarządcę infrastruktury kolejowej PKP Polskie Linie Kolejowe, wybudowania dodatkowego peronu w Mińsku Mazowieckim, umożliwiającego obsługę podróżnych z kierunku Pilawy (zjazd łącznicą z linii nr 13, na obecną chwilę z uwagi na układ torowy stacji Mińsk Mazowiecki wyklucza taką możliwość), a także wykonania badań transportowych związanych z określeniem zapotrzebowania na szybki transport pomiędzy Górą Kalwarią, a Mińskiem Mazowieckim.
Ponadto, w Pańskiej propozycji oferty przewozowej pewne wątpliwości budzi pomijanie stacji Pilawa, która z uwagi na swój charakter (stacja węzłowa), stanowi potencjalny generator ruchu dla mieszkańców powiatu garwolińskiego i okolic.
Niewykluczone, że w przyszłości możliwe jest uruchomienie połączeń regionalnych, obsługujących m.in. przystanek Grzebowilk, pod warunkiem budowy dodatkowych przystanków (np. Sufczyn i Lubice) na linii nr 13 oraz wspominanego peronu w Mińsku Mazowieckim (w roku 2019 prowadzona była korespondencja pomiędzy Urzędem Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego w Warszawie, a PKP PLK z dotycząca możliwości wybudowania infrastruktury punktowej na linii nr 13 i peronu w Mińsku Mazowieckim).
Marta Milewska
Rzecznik Prasowy
Zastępca Dyrektora Kancelarii Marszałka
ds. Komunikacji Zewnętrznej
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego w Warszawie
ul. Jagiellońska 26, 03-719 Warszawa
(..)
List redakcji:
To: Rzecznik Prasowy
Subject: Propozycja redakcji dot. połączeń podmiejskich w aglomeraji Warszawy
do UMWM
Szanowni Państwo,
Przez lata dojeżdżałem ekspresem
Proponuję takie same rozwiązania jak na liniach kolejowych po stronie niemieckiej w przypadku połączenia koleją woj.mazowieckiego. Proponuję wykorzystanie łącznicy kolejowej na trasie Warszawa Zachodnia- Służewiec- Piaseczno- Góra Kalwaria- Grzebowilk- Mińsk Mazowiecki, z pominięciem st. Pilawa. Wykorzystanoby łącznicę by ominąć zmianę kierunku na stacji Pilawa, i wprowadzić przyspieszone połączenia typu ekspres regionalny z Góry Kalwarii do Mińska Mazowieckiego. Jego schemat jest załącznikiem tego listu.
Szacuję że czas przejazdu odcinka Warszawa Służewiec- Mińsk Maz. powinien wynosić ok. 1 godz. 05 minut do 1 godziny, a całej trasy z ok. 1 godz. 5 min. do 1 godz. 10 minut. Proponowana lista przystanków:
1. - z Warszawy Zach. z pominięciem stacji pośrednich do Piaseczna
2. Góra Kalwaria
3. Warszówka
4. Osieck
5. Jaźwiny
6. Mińsk Maz. przez Grzebowilk
Proponowałem już kiedyś by wprowadzić w Państwa regionie Europy - podobną ofertę przewozową jak w przypadku krajów Europy Zachodniej.
Poniżej opisaną linią RE1 regularnie dojeżdżam z Zielonej Góry przez Frankfurt nad Odrą gdzie wsiadam do RE1 w kierunku do Berlina. Obecnie kursuje ona co 30 minut w ciągu dnia, początkowo kursowała dość rzadko.
(...)
Załącznik: opis przystanków:
Proponuję wprowadzenie kolei regionalnej i przystanków osobowych na istniejącej linii kolejowej nr 13. Zadanie to realizacja pomysłu polegającego na włączeniu w sieć kolei dodatkowych przystanków i stacji kolejowych wokół Warszawy.
Proponowane przystanki:
(patrząc od stacji Pilawa w stronę Mińska)
- Lubice
- Gadka
- Grzebowilk
- Chochół
- Mińsk Maz. Sosnkowskiego
Na drugiej z opisanych linii od stacji Pilawa w stronę Góry Kalwarii :
- Jaźwiny
- Osieck- przystanek już istnieje.
- Warszówka
- Piotrowice
- Glinki
--
Przystanek Grzebowilk powstałby przy jednym z torów stacji Grzebowilk i mógłby powstać najprędzej. Co UMWM sądzi o proponowanych stacjach i przystankach? Czy ich realizacja była kiedykolwiek przedmiotem analiz czy planów? Grafikę dołączam.
Inne informacje:
"Linia nr 13 Krusze (Tłuszcz) – Pilawa została otwarta w 1897 roku. Jej długość to 56,334 km. Stanowi wschodnią obwodnicę Warszawskiego Węzła Kolejowego. Pierwotnie otwarta w 1897 roku linia łączyła Tłuszcz z Pilawą. Łącznicę Jasienica Mazowiecka - Krusze wybudowano razem z odcinkiem Wieliszew - Tłuszcz linii nr 10, który do użytku został oddany w 1936 roku. Linia nr 13 figuruje w spisie linii kolejowych o znaczeniu państwowym. Posiada obecnie 5 czynnych stacji towarowych. Elektryfikacja linii kolejowej nr 13 Krusze – Pilawa była podzielona na dwa etapy. W ramach pierwszego etapu elektryfikacji został zelektryfikowany odcinek Mińsk Mazowiecki R101 – Pilawa. Oficjalnie pociągi elektryczne mogły z niego korzystać od 22 grudnia 1970 r. W ramach drugiego etapu zelektryfikowano odcinek Krusze – Mińsk Mazowiecki R101, który otwarto dla pociągów elektrycznych 27 maja 1972 r. Istnieją cztery czynne posterunki odgałęźne. Są to: Krusze, Jasienica Mazowiecka, Mińsk Mazowiecki R101 i Żołnierka. Linia posiada połączenia z liniami: nr 10 Legionowo – Tłuszcz, nr 2 Warszawa Centralna – Terespol, nr 7 Warszawa Wschodnia – Dorohusk oraz linią nr 12 Skierniewice – Łuków.
Szlak linii kolejowej nr 13 Krusze – Pilawa przechodzi w większości przez tereny lasów oraz pól uprawnych. Zabudowania wokół linii występują w niewielu miejscach. Linia charakteryzuje się wysokimi nasypami. Po linii prowadzony jest głównie ruch towarowy. Ruch na linii można podzielić właściwie na dwie części. Na odcinku Krusze – Mińsk Mazowiecki R101 prowadzony jest wyłącznie ruch towarowy. Niestety, kursuje tędy stosunkowo niewiele pociągów. Z kolei na odcinku Mińsk Mazowiecki R101 – Pilawa prowadzony jest zarówno ruch towarowy, jak i pasażerski. Kursuje tędy rozkładowo część pociągów TLK kursujących pomiędzy Warszawą a Lublinem.
Na linii prowadzone są bieżące remonty torowiska. W przyszłości istnieją pewne plany budowy peronów na stacjach towarowych. Należy jednak podejść z olbrzymim dystansem do tej informacji. Obecnie ruch na odcinku Mińsk Mazowiecki R101 - Pilawa jest większy, gdyż trwają remonty na linii nr 7 Warszawa Wschodnia - Dorohusk. Część pociągów jest kierowana objazdem przez linię nr 13. Są to głównie składy Twoich Linii Kolejowych."
Uaktualnienie wg bazakolejowa.pl
2017-12-10 Mińsk Mazowiecki R 101 - Pilawa Otwarcie dla ruchu
ruch pasażerski: regularny; Od nowego rozkładu linią kursuje jedna para pociągów KM relacji Warszawa Wschodnia 16:46 - Pilawa 17:42 i z powrotem. Od Żołnierki do Mińska Maz. R101 jeździ też tędy objazdowy TLK Ustronie.
We wrześniu 2018 roku także po tej linii jeździ jeden pociąg Kolei Mazowieckich, ale nie w relacji Pilawa - Mińsk Mazowiecki, tylko w relacji Warszawa Wschodnia (odj. 16:48) - Sulejówek Miłosna (prz. 17:04, odj. 17:05) - Pilawa (prz. 17:40).
--
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz